Cholesterol

Cholesterol se často označuje jako “tichý zabiják”. Hlavně díky tomu, že zvýšený cholesterol se často nijak neprojevuje a nemáte žádné příznaky. Proto je také tak důležité chodit na preventivní prohlídky, kde vám změří i hladinu cholesterolu ve vaší krvi.


Co je to ten cholesterol ?

Pojem cholesterol jste už určitě někdy zaslechly. Spousta lidí má cholesterol spojený s tím, že je to pouze něco špatného. Často ale neví, že cholesterol se podílá na zpracování tuků, ale díky cholesterolu se také mohou v našem těle tvořit nové buňky. Svoji práci také odvádí při tvorbě hormonů (testostoron, estragon), ale také při tvorbě vitamínu D v našem těle. Problém s cholesterolem nastává až ve chvíli, kdy ho máme v naši krvi nadbytek. To nám pak postupně zanáší naše cévy.

Hodný a zlý cholesterol

Hodný cholesterol (HDL) je pro naše tělo přiznivý, protože působí proti usazování cholesterolu v našich cévách. Působí tedy jako ochrana proti ateroskleróze.

Špatný cholesterol (LDL) je pro naše tělo špatný, jelikoz je ukládán postupně do našich cév. Díky tomu se pak zvyšuje výskyt srdečně cévních onemocnění u postiženého.

Co pomůže při vysokém cholesterolu ?

Pokud vám lékař naměří vysoký cholesterol, tak bych se nejdříve zaměřil na řešení problémů takovým způsobem, že bych hned nevyužíval chemické léky. Hlavně je důležité upravit svoji stravu, tak aby odpovídala zásadám racionální výživy. Důležitý je také pravidelně tělesný pohyb. Přímo ideální jsou různé aerobní sporty (ať už to je jízda na kole, chůze, plavání atd.). Pokud kouříte, tak by jste se měly snažit kouření omezit. Nejlépe s kouřením úplně skončit.

Jak by měla vypadat strava při vysokém cholesterolu ?

Povíme vám několik rad pro úpravu vaší stravy při vysokém cholesterolu:

  • Omezte tučná masa - doporučuje se nahrazovat kuřecím nebo rybím masem.
  • Zvyšte příjem vlákniny - vláknina vymetá nadbytečný cholesterol z krve. Hodně vlákniny je nejen v zelenině a ovoci. Ale také třeba v ovesných vločkách a dalších obilninách.
  • Omezení jednoduchých cukrů – vyřaďte ze své stravy jídla s vysokým obsahem jednoduchých cukrů. Tedy cukr, sladkosti, slazené výrobky, sladké limonády, zákusky atd.)
  • Omezení bílé mouky – bílá mouka obsahuje málo živin pro naše tělo. Je lepší jíst výrobky z celozrnné mouky. Tedy z mouky, která je méně vymletá.
  • Omezete smažení a pečení pokrmů - zvolte jinou úpravu jednotlivých jídel než smažení a pečení. Vyzkoušejte vaření v páře.
  • cibule, česnek, křen – tyto dary přírody se podílá na snižování cholesterolu. Snažte se je zařadit do vašeho každodenního jídelníčku.
  • dostetek tekutin – každý den by jste měly vypít alespoň 2 litry tekutin. Doporučuji pít čistou pramenitou vodu. Omezte sladké limonády a sirupy.
  • denní příjem cholesterolu max. 300 mg – denně by jste měly příjmout maximálně 300 mg cholesterolu. Z jídelníčku tedy musí zmizet sádlo, máslo, vaječné žloutky, tučná maso a nekvalitní uzeniny a také vnitřnosti (ledvinky, játra).

Cholesterol v krvi video

Video rozhovor o cholesterolu s pořadu Lékarna a léky:

Diaben je doporučován když Vás trápí vyšší hladina cukru.


Ještě žádný komentář.
Ještě žádné trackbacky.