Máte vysoký nebo zvýšený cholesterol a hledáte rady jak ho snížit ? Pak jste na správném místě, v dnešním článku si povíme jak začít snižovat hodnoty cholesterolu v krvi.

Cholesterol není pouze špatný

Cholesterol je často médii líčen jako něco strašně špatného. Přitom cholesterol si tělo vyrábí samo. K výrobě cholesterolu dochází v našich játrach. Podle posledních průzkumů si naše tělo vyrobí 4x více cholesterolu než ho přijme průměrný Čech ve své stravě. Cholesterol se podílí na stavbě nových buňek. Svoji roli hraje také při vytváření hormonů a vitamínu D. Více informací o cholesterolu najdete v článku Cholesterol. Problém s cholesterol nastává až ve chvíli, kdy ho máme v krvi nadměrné množství. Podívejte se na článek cholesterol hodnoty.

Snižování cholesterolu v krvi: jak na to ?

Pokud nechcete využívat chemické léky, tak je jedinou cestou je změna vaší každodenní výživy + přidání pohybu do vašeho dne. Váš jídelníček by měl odpovídat zásadám zdravé výživy. Důležité je omezit nasycené tuky. Nasycené tuky najdete v tlustém vepřovém maso, máslu, sádlu, tučných mléčných výrobcích atd. Měly by jste také přestat jíst potraviny s velkým obsahem jednoduchých cukrů. Mezi takové potraviny patří cukr, sladkosti, ochucené potraviny, sladké limonády atd. Místo bílé mouky (bílou mouky představuje hlavně běžné pečivo, tedy chléba, bílé rohlíky) jezte raději pečivo s méně vymílaných muk. Kupujte celozrnné pečivo (je třeba kupovat opravdu celozrnné pečivo, ne pouze pečivo obarvené karamelem. Více o dietě při vysokém cholesterolu najdete v článku Vysoký cholesterol dieta.

Příjem vlákniny příspívá ke snižování cholesterolu

Pokud chcete snížit váš vysoký cholestero, tak je velmi důležité jíst dostatek vlákniny. Vláknina doslova vymetá přebytečný cholesterol. Vlákninu najdete zejména v zelenině a ovoci. Nejlepší zeleninou na snižování cholesterolu je syrová mrkev. Dostatek vlákniny však nabízí i obilniny jako jsou: ovesné vločky, pohanka, proso, jáhly.

Je třeba mít dostatek pohybu

Důležitou částí při snižování cholesterolu je mít dostatek pohybu. Pokud jste zatím vůbec nesportovaly, tak vám pro začátek dobře poslouží klasická rychlá chůze. Později bych volil různé aerobní sporty. Mezi aerobní sporty můžeme zařadit třeba jízdu na kole, jízdu na kolečkových bruslích, běh či plavání.