V článku najdete doporučení jak snížit cholesterol. Cholesterol nám ucpává naše cévy a proto je hodně nebezpečný. V článku se dozvíte jak pomocí úpravy stravy a přidání pohybu můžete snížit hodnoty cholesterolu v krvi.

Obecně o cholesterolu

Pro hodně lidí je cholesterol velkým strašákem. Přispěla k tomu hodně masmédia. Přitom cholesterol je pro naše tělo důležitý. Díky cholesterolu se tvoří buňky, ale také hormony či vitamín D. Pomáhá také při trávení tuků. U cholesterolu je velmi důležité rozlišovat mezi HDL (dobrý cholesterol) a LDL (špatný cholesterol). Špatný cholesterol způsobuje, že se nám postupně zanášejí cévy. Naše cévy pak jakoby “tuhnou”. Vyvcholením je pak často srdeční infafart či cevní mozková příhoda.

Jak snížit cholesterol? Základem je úprava jídelníčku

Pokud chcete snížit cholesterol, tak musíte upravit svoji stravy a tedy i váš jídelníček. V podstatě by jste měly jíst pomocí zásad zdravé výživy. Doporučují se konzumovat tyto potraviny:

  • mořské ryby – především losos, treska, tuňák.
  • netučná maso - kuřecí maso, krůtí maso, králičí maso
  • ovoce a zelenina – ideální je čerstvá zelenina. Je doporučováno hlavně díky vláknině, která vymetá přebytečný cholesterol. Přímo ideální je syrová mrkev.
  • česnek - česnek snižuje cholesterol. Doporučuje se pravidelně konzumace, alespoň 1 stroužek denně.
  • ovesné vločky – nahraďte klasické bílé pečivo ke snídani ovesnými vločkami.
  • oříšky – především mandle a lískové oříšky

Které potraviny musíte vyřadit z jídelníčku ?

Při vysokém cholesterolu by jste neměly konzumovat tyto potraviny:

  • živočišné tuky – sádlo, máslo.
  • tučná masa - tučné hověží maso, tučné vepřové maso, kačena.
  • vnitřnosti - ledvinky, játra.
  • mléčné výrobky – tučné mléko, smetana, mazací sýry.
  • bílé pečivo – chleba z bílé moouky, pečivo z bílé mouky (rohlíky, housky, pletýnky atd,), koblihy.
  • jednoduché cukry – vyřaďte bílý cukr, sladkosti, sladké limonády, přeslazené výrobky atd.
  • majonóza – obsahuje hodně cholesterolu.
  • vaječný žloutek – jeden žloutek obsahuje 250 mg cholesterolu. Doporučená denní dávka cholesterolu při vysokém cholesterolu je 300 mg.

Více najdete v článku vysoký cholesterol dieta.