Vysoký cholesterol trápí docela hodně lidí. V článku se dočtete jak by měla vypadat vaše strava, pokud chcete snížit obsah cholesterolu v krvi.

Vysoký cholesterol = tichý zabiják

Vysoký cholesterol je nepříjemný v tom, že se nijak neprojevuje. Spousta lidí má vysoký cholesterol a přitom ještě vůbec nemusí vědět. Proto je důležité chodit na preventivní lékařské prohlídky, kde se z odběru krve zjistí obsah cholesterolu. Zvýšený cholesterol zvyšuje mnohonásobně riziko srdečního infarktu, cevní mozkové příhody. Vysoký cholesterol je také velmi často příčinou úmrtí v České republice. Problém s cholesterol nastává ve chvíli, kdy máte cholesterol vyšší než 5 mmol/l. (více najdete v článku cholesterol hodnoty).

Jak má vypadat jídelníček při vysokém cholesterolu ?

Při vysokém cholesterolu je třeba omezit nasycené tuky. Sem patří třeba sádlo, máslo, tučná masa, uzeniny, mléčné výrobky. Lidé, kteří mají vysoký cholesterol by se měly vyhýbat vaječným žloutkům (jeden vaječný žloutek obsahuje zhruba 250 mg cholesterolu a doporučený příjeme cholesterolu je 300 mg). Měly by jste také přestat kouřit a pít alkoholické nápoje (více v článku cholesterol a alkohol).

Vysoký cholesterol: jak má správně vypadat dieta a jídelníček

Při vysokém cholesterolu v krvi by měl váš jídelníček obsahovat tyto potraviny:

  • zelenina - obecně je dobrý při vysokém cholesterolu zvýšený příjem vlákniny v potravinách. Vláknina vymetá přebytečný cholesterol z cév.
  • ovoce - hlavně ty druhy, které obsahují hodně vlákniny.
  • ovesné vločky - ideální je zařazení do snídaně. Ideální je kombinice ovesné vločky + jogurt (doporučuji Selký jogurt značky Hollandia).
  • olivový olej - zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu (HDL).
  • brambory -vařené, né v podobě hranolek či amerických brambor.
  • vaječný bílek – nesmíte však vaječný žloutek, ten má v sobě hodně cholesterolu.
  • česnek, cibule – zařaďte je pravidelně do svého jídelníčku. Důležité je kupovat Český česnek, který obsahuje více silic a má tak lepší účinky.
  • libová masa - kuřečí maso, krůtí maso, rybí maso
  • rýže
  • sardinky, tuňák
  • dosatek tekutin - každý den vypijte alespoň 2 litry čisté vody. Přestaňte pít sladké limonády.