V článku vám povíme co můžete dělat pokud máte zvýšený cholesterol. Zvýšený cholesterol má stále více lidí, hlavně díky špatně stravě a nedostatku tělesného pohybu.

Co je to ten cholesterol ?

Cholesterol je látka, která se řadí mezi steroidy. Je součástí našich buňek a podílí se na vzniku nových buňek. Z velké části si organismus tvoří cholesterol zcela sám. K tvorbě dochází zejména v játrech, podílí se však i střevní mikroflóra. Průzkum ukázal, že tělo si samo vyrobí 4x tolik cholesterolu, než přijme průměrný Čech ve stravě. Cholesterol obsahuje například sádlo, máslo, tučné vepřové maso, vnitřnosti, vaječný žloutek, uzeniny, smetana, tavené sýry. Problém s cholesterolem nastává ve chvíli, kdy máme zvýšené hodnoty cholesterolu v krvi.

Kdy mluvíme o zvýšeném cholesterolu ?

Jako zvýšený cholesterol se bere, pokud vám při rozboru krve bylo naměřeno více než 5,0 mmol/l cholesterolu ve vaší krvi. Vždy je však třeba rozlišovat HDL (hodný cholesterol) a LDL (zlý cholesterol). HDL je pro naše tělo přínosný. Zvýšený cholesterol nemá žádné příznaky a projevy, takže tento zdravotní problém často zůstává skrytý před vašimi zkraty. Proto je tak důležité chodit na preventivní prohlídky, kdy dojde i k rozboru krve. Odběr krve pro zjištění hodnot cholesterolu je nutné provádět vždy na lačně. Více o hodnotách cholesterolu v krvi najdete v článku cholesterol hodnoty.

Jak mohu snižovat cholesterol ?

Chemické léky by při snižování cholesterolu měly být až tou poslední volbou. Měly by jste změnit vaši stravu. Základem je držet se pravidel pro zdravou výživu. Hlavní je omezit radikálně živnočišné tuky typu sádlo, tučná maso, máslo, tučné mléčné výrobky, ledvinky, játra atd. Při snižování vysokého cholesterolu velmi pomáhá dostatečný příjem vlákniny. Vlákninu najdete zejména v zelenince, ovoci, ale také v celozrnných oblilovinách (ideální jsou ovesné vločky či pohanka). Doporučuji přečíst článek Vysoký cholesterol dieta.